Více než dva roky dokonalé práce lidských rukou a důmyslných strojů jsou třeba od návrhu nového motivu šátku do jeho finální podoby. Až když se krok za krokem seznámíte s tím, jak hedvábný šátek značky Dagmaar vzniká,
pochopíte jeho výjimečnost a skutečnou hodnotu.
Designérka nejprve vytvoří návrhy na určité téma, které vždy pečlivě zvažuje a hledá. Motivy a témata kolekcí se vždy odvíjí od nějakého poetického, uměleckého či historického základu (odtud názvy kolekcí šátků: Kolibříci, Touhy květin, Magnólie, Nemůžu na tebe zapomenout...).
Práce na vytvoření návrhu a prvotní makety trvá šest až dvanáct měsíců. Designérka vždy vytvoří celou návrhovou řadu, avšak vybrat z ní finální návrh nebývá vůbec lehké. Kresba je nejprve provedena ručně ve skutečné, skoro metrové velikosti na papír.
Potom se obrysy nakreslené tužkou vybarví akvarelovými barvami, jen tak lze vyjádřit nejjemnější barevné nuance. Poté se návrh ve vysokém rozlišení převede do digitální podoby. Každý barevný odstín musí být pro tisk rozložen do rozkresu přesného na desetinu milimetru. Vytvoří se tolik filmů (sítotiskových předloh), kolik je v návrhu odstínů. Na každém filmu jsou vždy všechny motivy jedné barvy. Tato etapa práce je velmi zdlouhavá a mimořádně náročná na přesnost provedení. Je však nezbytností pro dosažení dokonalého výsledku, který bude zcela věrný původnímu návrhu.
Zcela zásadní je pro značku Dagmaar pečlivý výběr hedvábí. Začátek příběhu každého šátku se doslova odvíjí od nepatrných bílých válečků nočního motýla bource morušového. Stejně jako za časů Marca Pola pochází z Číny, kde jsou pro jeho pěstování ideální klimatické podmínky. Důležitá je také zdejší více než pětitisíciletá tradice jeho zpracování. Malý železný hřebínek musí nejprve z každé kukly zachytit kousek pavučinového vlákna a odvinout je do délky neuvěřitelných dvou tisíc metrů! Pro vznik jediného vlákna připraveného ke tkaní je potřeba sedmi kukel, k výrobě 1 kilogramu hedvábí pak asi 2-3 tisíce kusů kokonů. Vlákna se navíjejí na cívky a spřádají v hebkou, mimořádně hustou tkaninu - hedvábný twill.
Po dlouhém putování přes půl světa se nakonec dostanou do dílen ve Francii, odkud značka Dagmaar hedvábí odebírá. Twillová látka je díky šikmo tkané vazbě vláken pevná, proto se hedvábí málo mačká a výborně drží tvar. Větší množství vláken požitých na tento typ vazby zaručuje, že je látka těžší a cennější. Ať uvážete šátek jakkoliv, tvoří krásné splývavé sklady. Zvláštní vlastností hedvábí je jeho přizpůsobivost různým teplotám. V chladném počasí dokáže příjemně hřát, a naopak v horkém létě krásně chladí. A navíc dobře přijímá vlhkost, kterou následně rychle odpařuje.
Od počáteční etapy kokonu bource morušového až ke konečnému výsledku - luxusnímu šátku - uplyne spousta času a nespočet důmyslných činností.
Tradiční výroba potisku šátků technologií sítotisku je doslova virtuózním výkonem, který se nedá naučit v žádné škole. Profesionální bezchybné kvality je možné docílit až mnohaletou praxí. Na vyhřívaný tiskařský stůl se lepí pruhy hedvábí dlouhé několik desítek metrů a s pomocí chytrého mechanismu i souhry lidských rukou vzniká přímo před očima doslova zázrak - natištěný obraz dokonale věrný své předloze.
První síto se pokládá na dlouhý bílý pruh hedvábí. Nanese se jím barva, která pronikne pouze v místech, kde byla na sítu odstraněna nepropustná vrstva vzoru.
Tak se na látce postupně začnou objevovat motivy, které mají stejnou barvu, a šátek začne ožívat. Když barva zaschne, celý postup se provede znovu s dalším sítem, pak s dalším a ještě dalším a tak pořád dokola, až jsou na hedvábí naneseny všechny barvy navržených odstínů.
Tisk jednoho šátku trvá několik hodin. Po mnoha dalších pracovních operacích přicházejí nekonečné pruhy potištěných, dosud nerozdělených čtverců k dalšímu zpracování a úpravě.
Čerstvě potištěné hedvábí čeká mnoho dalších pečlivě koordinovaných postupů, které mu dodávají dokonalou finální úpravu. Celé role hedvábí putují do speciálního zařízení, které párou pod tlakem a při vysoké teplotě barvy zafixuje dovnitř tkaniny a docílí jejich zářivý lesk i stabilitu. Hedvábí se poté propírá, aby se odstranily přebytečné zbytky barev, a nakonec se ještě pere ve speciálních lázních, kde získává vyšší hebkost na dotek. Míru hebkosti má značka Dagmaar přesně stanovenu.
Říká se, že Bůh je v detailu. A tím je bezesporu ruční začištění okrajů nastříhaných šátků. Tradiční postup, tzv. rulička nebo chcete-li zaválka, je dílem šikovných rukou švadlen, které dají čtvercovým šátkům konečný tvar ručním zakličkováním okrajů. Okraj šátku se několikrát přehne a zapošije drobným stehem, což vyžaduje velkou trpělivost a zručnost.
Bůh je v detailu.
Na konec pak každý dokončený šátek prochází pečlivou kontrolou, aby se zachytily případné sebemenší nedostatky, které snad unikly některé z mnoha předešlých kontrol během celého procesu výroby. A pak už zbývá jen šátek vyžehlit a úhledně zabalit do hedvábného papíru, aby se uložený do vybrané krabičky vydal na cestu do světa.
Možná právě k Vám.
Teprve to je ta pomyslná poslední tečka našeho příběhu. Harmonie, která dokázala sladit tvůrčí fantazii, šikovné lidské ruce a důmyslné tradiční postupy.